Το κυκλικό επιχειρηματικό μοντέλο του Brambles Group στην εφοδιαστική αλυσίδα

Ο Juan Jose Freijo, Vice President, Global Head of Sustainability & EMEA Government Affairs του Brambles Group, του ομίλου που φέτος αναδείχθηκε ο πρώτος οργανισμός παγκοσμίως σε θέματα βιωσιμότητας, μιλάει στο epixeiro.gr για το «pallet pooling» και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας, αναλύοντας και την επίδραση που υπήρξε από την πανδημία.

Ο όμιλος Brambles, δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της CHEP. Ποιες είναι οι δραστηριότητες της εταιρείας και ποιους τομείς καλύπτουν στην αγορά;

Τα τελευταία 20 χρόνια, δραστηριοποιούμαστε στην ελληνική αγορά παρέχοντας υπηρεσίες Pallet Pooling που στοχεύουν κυρίως στον τομέα FMCG.

Το «Pallet Pooling» είναι ένα επιχειρηματικό μοντέλο με βάση την «κοινή χρήση και επαναχρησιμοποίηση» (share and reuse) παλετών και εμπορευματοκιβωτίων μας, από παραγωγούς και διανομείς σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα αυτή να γίνεται πιο αποτελεσματική και βιώσιμη.

Στην ελληνική αγορά, το μοντέλο της CHEP, παρέχει στους πελάτες μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι της ποιότητας και του «κρυφού» κόστους κατά την χρήση των κλασικών παλετών λευκής ξυλείας. Η εταιρεία μας λειτουργεί μέσω 5 κέντρων εξυπηρέτησης στην Ελλάδα, μεταφέροντας περίπου 2,5 εκατομμύρια παλέτες ετησίως, σε περισσότερους από 1.500 αποδέκτες στον ελλαδικό χώρο.

Μία από τις πιο δημοφιλείς λύσεις παλετών που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα είναι οι λεγόμενες Last Mile Solutions (LMS), οι οποίες είναι ειδικά σχεδιασμένες και κατασκευασμένες πλαστικές παλέτες ενός τετάρτου (τεταρτο-πάλετο) για χρήση απευθείας μέσα στο κατάστημα. Οι παλέτες LMS προσφέρουν πρόσθετο όφελος χώρου αλλά και καλύτερης προβολής των προϊόντων, αφού μπορούν να τοποθετηθούν απ’ ευθείας στο δάπεδο των καταστημάτων, μειώνοντας λειτουργικά έξοδα και χρόνο.

Το επιχειρηματικό μοντέλο κυκλικής οικονομίας της CHEP προωθεί τη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων παλετών και συνεργατικών μεταφορών. Πώς βοηθούν αυτές οι πρακτικές την εφοδιαστική αλυσίδα και πόσο εύκολα τις υιοθετούν οι μεγάλες εταιρείες διεθνώς και στην Ελλάδα;

Το κυκλικό επιχειρηματικό μοντέλο που αναπτύσσουμε εδώ και 60 χρόνια επιτρέπει στους χρήστες να μισθώνουν και να μοιράζονται ποιοτικό εξοπλισμό όποτε τον χρειάζονται. Έτσι, ο κατασκευαστής/παραγωγός λαμβάνει όσες παλέτες χρειάζεται για να μεταφέρει προϊόντα στα σημεία πώλησης. Μετά την παράδοση, η CHEP συλλέγει τον εξοπλισμό, τον επιθεωρεί, τον καθαρίζει και τον επισκευάζει όταν χρειάζεται και πιστοποιεί την ετοιμότητά του για μελλοντική χρήση.

Το σύστημά μας είναι το τέλειο παράδειγμα κυκλικής οικονομίας, για το οποίο η CHEP είναι πρωτοπόρος σε παγκόσμιο επίπεδο. Μέσω αυτού του κυκλικού μοντέλου, επεκτείνουμε τη διάρκεια ζωής των προϊόντων μας, μειώνουμε τη χρήση φυσικών πόρων, εξαλείφουμε τα απόβλητα και βοηθάμε τους πελάτες μας να μειώσουν το δικό τους αποτύπωμα άνθρακα.

Σήμερα, οι επιχειρήσεις γνωρίζουν όλο και περισσότερο ότι οι φυσικοί πόροι του πλανήτη βρίσκονται υπό τεράστια πίεση, ενώ παράλληλα έχουν κατανοήσει ότι η διατήρηση των φυσικών πόρων και η αύξηση της επάρκειάς τους, σημαίνει εξοικονόμηση χρημάτων.

Φανταστείτε τη συνολική εξοικονόμηση υπολογίζοντας ότι περισσότεροι από 10.000 πελάτες βασίζονται στο σύστημά μας στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων ελληνικών εταιρειών στον τομέα της λιανικής.

Τί είναι και ποιους στόχους έχει θέσει η πρωτοβουλία «Zero Waste World», που σχεδίασε και υλοποιεί η CHEP;

Το πρόγραμμα το οποίο αρχικά εφαρμόστηκε στη Βόρειο Αμερική, αποτελεί μια συνεργασία η οποία συγκεντρώνει τους κορυφαίους εμπόρους λιανικής και κατασκευαστές, με στόχο να δημιουργήσουν εξυπνότερες και πιο βιώσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες. Το «Zero Waste World» εστιάζει σε τρεις άξονες:

  1. Εξάλειψη των φυσικών αποβλήτων ξεκινώντας από τις συσκευασίες μιας χρήσης έως τα προϊόντα που τελικά δεν πωλούνται.
  2. Εξάλειψη των άσκοπων μεταφορών μέσω συνεργατικών πρωτοβουλιών, με απαρχή τη βελτιστοποίηση διαδικασίας φόρτωσης, φτάνοντας έως τις λύσεις συνεργατικών μεταφορών.
  3. Μείωση της ανεπάρκειας προϊόντων, με εκκίνηση την εφοδιαστική αλυσίδα και τα προηγμένα αναλυτικά στοιχεία, έως τη διαδικασία βελτιστοποίησης και αυτοματοποίησης.

Στόχος μας είναι να συνεργαζόμαστε με τις κορυφαίες εταιρείες που έχουν δεσμευτεί να χτίσουν μια αλυσίδα εφοδιασμού χωρίς απόβλητα, μέσω των συνεργατικών λύσεων που έχουν σχεδιαστεί για τη βιομηχανία.

Πρόσφατα, o όμιλος Brambles αναδείχθηκε από το περιοδικό Barron’s, της Dow Jones, ως η εταιρεία με τη μεγαλύτερη αειφορία στον κόσμο. Τί σημαίνει για την Brambles η διάκριση αυτή;

Όλοι στον όμιλο Brambles και εγώ προσωπικά (ως επικεφαλής του τομέα αειφορίας σε παγκόσμιο επίπεδο), είμαστε πολύ περήφανοι που λάβαμε αυτήν την αναγνώριση. Η αειφορία βρίσκεται στον πυρήνα του τρόπου λειτουργίας της επιχείρησής μας. Το κυκλικό μοντέλο που εφαρμόζουμε, εξοικονομεί φυσικούς πόρους και βοηθά στην εξάλειψη των αποβλήτων και των εκπομπών άνθρακα. Αυτά τα ζητήματα είναι πιο σημαντικά για τους πελάτες μας από ποτέ. Το μοντέλο «share and reuse» χρησιμοποιεί ουσιαστικά τη δύναμη των συνεργατικών δικτύων, για να ξεκλειδώσει νέες ευκαιρίες συνεργασίας οι οποίες εξαλείφουν τα άσκοπα χιλιόμετρα στις μεταφορές, εξοικονομούν κόστος και δεν είναι διαθέσιμες μέσω των άλλων λύσεων.

Οι επιχειρήσεις γνωρίζουν όλο και περισσότερο ότι οι φυσικοί πόροι του πλανήτη βρίσκονται υπό τεράστια πίεση

Πιστεύουμε ότι η επιχείρησή μας διαδραματίζει βασικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου μέλλοντος και ανυπομονούμε να μοιραστούμε λεπτομέρειες σχετικά με το όραμά μας, δηλαδή το πλάνο αειφορίας 2025 για μηδενικούς ρύπους, αργότερα μέσα στο έτος.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η εφοδιαστική αλυσίδα και ποιες τάσεις παρατηρούνται στον κλάδο;

Μεσοπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα, δίνουμε προσοχή στο ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, καθώς και στις νέες τάσεις, ώστε να διασφαλίσουμε ότι είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας με τα σωστά προϊόντα, λύσεις και πληροφορίες.

Βασική τάση για το μέλλον είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Το Blockchain, το Internet of Things (IoT) και η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), είναι έννοιες που έχουν καταστεί παγκοσμίως γνωστές τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς και αυτός των πωλήσεων μέσα στο κατάστημα, μόλις τώρα αρχίζουν να ανακαλύπτουν τις δυνατότητες που είναι σε θέση να προσφέρουν με σκοπό να αντιμετωπίσουν τις ανεπάρκειες.

Υπάρχουν επίσης και άλλες προκλήσεις όπως η έλλειψη οδηγών. Η ανάγκη για οδηγούς αυξάνει την ανάγκη για συνεργατικές λύσεις με εταιρείες, που και αυτό θα οδηγήσει στο να εξοικονομήσουν χρόνο, χρήματα και πόρους.

Τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Μειώνουμε σημαντικά άσκοπες μετακινήσεις, οπότε χρειάζονται λιγότεροι οδηγοί και όλα αυτά έχουν ήδη δώσει εντυπωσιακά αποτελέσματα. Στην Ευρώπη, οι λύσεις συνεργατικών μεταφορών που εφαρμόζει η CHEP, έχουν ήδη βοηθήσει περισσότερους από 200 πελάτες να εξοικονομήσουν 7 εκατομμύρια χιλιόμετρα από άσκοπες διαδρομές με φορτηγά και ουσιαστικά να αποφύγουν την εκπομπή 6,6 τόνων εκπομπών CO2.

Πρέπει να προσμετρήσουμε επίσης τις νέες καταναλωτικές συνήθειες. Σήμερα οι καταναλωτές θέλουν περισσότερα, τα θέλουν γρηγορότερα και τα θέλουν συχνότερα! Από την άλλη πλευρά, προσπαθούμε να μειώσουμε το αποτύπωμα άνθρακα και αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση. Το πρόγραμμα Zero Waste World στοχεύει στην επίλυση αυτού του προβλήματος. Επεκτείνουμε την πρωτοβουλία με τις εταιρικές συνεργασίες, αλλά και τις ανοιχτές εκδηλώσεις που αφορούν στην καινοτομία, έτσι ώστε οι ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας να μπορούν να συναντώνται τακτικά ώστε να μοιράζονται ιδέες και παραδείγματα για τον βέλτιστο τρόπο με τον οποίο μπορούν να αντιμετωπιστούν οι κύριες προκλήσεις του σήμερα.

Πιστεύετε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε έναν διεθνή κόμβο logistics και ποιές οι προϋποθέσεις γι’ αυτό;

Πιστεύουμε ότι η επιχείρησή μας διαδραματίζει βασικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου μέλλοντος

Τα τελευταία χρόνια, η βιομηχανία των logistics συνεργάζεται με τον δημόσιο τομέα με κατεύθυνση τη δημιουργία ενός μακροχρόνιου πλάνου το οποίο θα υποστηρίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς. Με τους ανθρώπους μας εδώ στην Ελλάδα, συζητούμε τους τρόπους με τους οποίους η χώρα ανανεώνει τον ρόλο της, με έργα όπως η ιδιωτικοποίηση των μεγαλύτερων λιμανιών, όπως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ή με τη βελτίωση των υποδομών, καθώς και τον εκσυγχρονισμό και τη συγκέντρωση (σε συγκεκριμένες περιοχές) των εγκαταστάσεων εφοδιασμού (τομέας 3PL).

Ωστόσο, θα πρέπει να αρθούν ορισμένα διοικητικά, γραφειοκρατικά εμπόδια και ανεπάρκειες της αγοράς και να επεκταθούν οι επενδύσεις σε τομείς όπως είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο, προκειμένου να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις του τομέα του logistics, στην Ελλάδα.

Από της κοσμογονικές εξελίξεις που βιώνουμε λόγω του κορονοϊού, πόσο επηρεάστηκε ο κλάδος των logistics και πόσο θα διαφοροποιηθεί η στρατηγική του Brambles Group στο εξής;

Η CHEP παρακολουθεί στενά την εξελισσόμενη κατάσταση της πανδημίας του COVID-19 και διαχειρίζεται τις επιπτώσεις, τόσο ως προς τους ανθρώπους όσο και ως προς την δραστηριότητά μας.

Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι μας είναι ασφαλείς και τα προϊόντα και οι εγκαταστάσεις μας προστατεύονται απόλυτα, ενώ παράλληλα προσπαθούν να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των πελατών μας και των τοπικών κοινοτήτων. O βασικός σκοπός μας ως προς τις τοπικές και περιφερειακές εφοδιαστικές αλυσίδες, είναι να παρέχουμε ουσιαστική εξυπηρέτηση στους πελάτες και τους καταναλωτές τους, διασφαλίζοντας ότι οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα και σε άλλα αγαθά πρώτης ανάγκης καθημερινά.

H δουλειά μας είναι πολύ σημαντική για τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, ειδικά τώρα με την κρίση του COVID-19, που έγινε πιο σημαντική από ποτέ! Είναι μείζον ζήτημα για το δημόσιο καλό, τα καταστήματα να έχουν τη διαθεσιμότητα αγαθών που χρειάζονται οι καταναλωτές και ένας μεγάλος όγκος αυτών των προϊόντων κινείται μέσω των παλετών μας. Ο ρόλος μας λοιπόν, είναι σημαντικός. Το γνωρίζουμε και προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για την κοινωνία.

Οι μοναδικές σε αριθμούς δυνατότητες και το ευρύ μας δίκτυο, με πάνω από 120 εκατομμύρια παλέτες και 220 κέντρα εξυπηρέτησης σε όλη την Ευρώπη, μας καθιστούν ικανούς να ανταποκριθούμε σε απροσδόκητα υψηλή ζήτηση. Είμαστε σίγουροι ότι οι πελάτες μας θα λάβουν τον εξοπλισμό που χρειάζονται, όποτε και όπου τον χρειαστούν.

Πηγή: www.epixeiro.gr