International Web Conference «Logistics during and beyond the crisis: Charting the Way Forward»

Με μεγάλη επιτυχία υλοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος το διεθνές διαδικτυακό συνέδριο “Logistics during and beyond the crisis: Charting the way forward”, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία. Το συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν 181 στελέχη και επαγγελματίες του κλάδου των Logistics αλλά και άλλων κλάδων, διοργανώθηκε στις 16 Απριλίου 2020 στο πλαίσιο του εορτασμού της Supply Chain Day 2020.

Το ελληνικό πάνελ με τίτλο ενότητας «Γιατί η εφοδιαστική αλυσίδα είναι πιο σημαντική από ποτέ;» συντονίστηκε από τον Κωνσταντίνο Χανιώτη, Πρόεδρο του Ινστιτούτου Logistics Management Ελλάδος (ILME), Διευθύνοντα Σύμβουλο της Telenavis S.A. και Πρόεδρο του Ελληνικού Οργανισμού Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών (ITS Hellas).

Πρώτος ομιλητής ήταν ο κ. Τάσος Βαμβακίδης, Εμπορικός Διευθυντής στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (PCT S.A.) και Αντιπρόεδρος του ILME. Ο κ. Βαμβακίδης εστίασε στον σημαντικό ρόλο που έχουν τα λιμάνια στην εφοδιαστική αλυσίδα και μετέφερε την εικόνα των εισαγωγών και εξαγωγών μέσω του Container Terminal του Πειραιά κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, μεσούσης της κρίσης του Covid-19, η οποία συγκρινόμενη με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 δεν είχε καταγράψει σημαντικές απώλειες. Σε ό,τι αφορά τα διερχόμενα φορτία, όπου ο Πειραιάς λειτουργεί ως HUB, η πτώση ήταν περισσότερο εμφανής, καθώς η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα έχει αποσύρει σημαντικό τονάζ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Με βάση πληροφορίες από την αγορά σε ό,τι αφορά τον Πειραιά, υπάρχει η πεποίθηση ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 η ανάκαμψη θα είναι σημαντική, ισοσκελίζοντας τις μέχρι τώρα απώλειες.

Επόμενος ομιλητής ήταν ο κ. Στάθης Μακαντάσης, Logistics Manager της ΔΕΛΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ Α.Ε. Η παρουσίασή του βασίστηκε σε τρεις ενότητες. Στην πρώτη περιέγραψε πώς κινήθηκε η αγορά των τροφίμων και γαλακτοκομικών. Από την έναρξη των μέτρων μέχρι το γενικό Lockdown παρατηρήθηκε αύξηση ζήτησης της τάξης του 30% στα τρόφιμα και ειδικότερα στα τρόφιμα με δυνατότητα αποθήκευσης για μεγάλο χρονικό διάστημα (pantry stocking). Για παράδειγμα, στα γαλακτοκομικά οι καταναλωτές στράφηκαν στη μεσαία προς μεγάλη συσκευασία του 1 με 1,5 Lt και σε προϊόντα μακράς διάρκειας. Παράλληλα κατά τη διάρκεια της κρίσης παρατηρήθηκε στροφή στους βασικούς κωδικούς, όπως το αγελαδινό γάλα, το στραγγιστό γιαούρτι και
οι χυμοί. Στη δεύτερη ενότητα ο κ. Μακαντάσης εστίασε στις προκλήσεις που αντιμετώπισε ο κλάδος, καθώς και στις ενέργειες που έγιναν. Οι βασικές προκλήσεις ήταν τα θέματα Υγείας και Ασφάλειας των εργαζομένων, οι έντονες και ακανόνιστες διακυμάνσεις της ζήτησης ανά κωδικό (SKU), ως αποτέλεσμα της αλλαγής καταναλωτικών συνηθειών, η περιορισμένη δυναμικότητα (capacity) των Κέντρων Διανομής, η προσαρμογή στις νέες νομοθεσίες και τους περιορισμούς, αλλά και οι ακυρώσεις ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις αυτές, δημιουργήθηκαν Action and Business Continuity Plans, τα οποία αναπροσαρμόζονται καθημερινά. Η λειτουργία πλέον γίνεται με όσο το δυνατό πιο ευέλικτο τρόπο (agile) στις 5 διαστάσεις: Alertness – Accessibility – Decisiveness – Flexibility – Swiftness. Στη τρίτη ενότητα ανέπτυξε ποια πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα στα αχαρτογράφητα νερά που διασχίζουμε, βάσει των εμπειριών που έχουν αποκομιστεί. Πυξίδα για το μέλλον είναι οι κάτωθι 4 άξονες: [1] Επενδύσεις σε αυτοματοποιημένα Fulfillment Centers, [2] Παραδόσεις μέσω courier σε Convenience Stores (Pick-up Points), [3] Εφαρμογή πρακτικών VMI (Vendor Managed Inventory) μεταξύ Retailers and Παραγωγών (manufacturers) και τέλος [4] Επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα.

Ο τρίτος ομιλητής, Κώστας Βούλγαρης, Head of Sales της The Mart Cash & Carry S.A., ανέπτυξε τη συμπεριφορά του κλάδου των σούπερ μάρκετ και του χονδρεμπορίου, σε 3 διακριτά μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάστηκε η υφιστάμενη κατάσταση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των χονδρεμπόρων και πώς αυτή επηρεάζει τη λειτουργία συνολικά της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κατόπιν δόθηκαν οι βασικοί λόγοι για τους οποίους έχουν δημιουργηθεί bottlenecks στις B2C παραδόσεις των προαναφερθέντων εταιρειών. Στο τρίτο μέρος προτάθηκαν ενέργειες που αφορούν στην επόμενη ημέρα. Αναλυτικότερα, στο πρώτο σκέλος παρουσιάστηκαν 6 σημεία/τομείς της αγοράς, οι οποίοι επηρεάστηκαν σημαντικά από την κρίση και βίωσαν αλλαγές που άσκησαν σημαντική πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι σημαντικότερες αλλαγές που είχαμε αυτό το χρονικό διάστημα αφορούν τα Supermarkets, τα Convenience stores, τους χονδρεμπόρους, την αγοραστική  συμπεριφορά των καταναλωτών και στο e-commerce. Αναφορικά με τις καθυστερήσεις που προέκυψαν στις B2C παραδόσεις εντοπίστηκαν 3 βασικοί λόγοι: η μετατόπιση του picking εντός του καταστήματος έναντι των οργανωμένων αποθηκών, η έλλειψη κατάλληλων πληροφοριακών συστημάτων, αλλά και οι περιορισμοί στην υφιστάμενη οργάνωση της δρομολόγησης των εταιρειών. Τέλος, οι προτάσεις για την επόμενη ημέρα αφορούν την «ενίσχυση» κουλτούρας Εφοδιαστικής/Logistics σεαυτές τις εταιρείες με κύρια σημεία την οργάνωση αποθηκών, την επένδυση σε πληροφοριακά συστήματα, την ενθάρρυνση συνεργειών, την ανάπτυξη κριτηρίων επιλογής προμηθευτών κ.ά.

Επόμενος ομιλητής ήταν ο κ. Θεόδωρος Θανασάς, Operations Manager στην ΠΑΕΓΑΕ Α.Ε., ο οποίος αναφέρθηκε στις πολλαπλές ανισότητες στον φόρτο εργασίας που παρουσιάστηκαν στον κλάδο των 3PL (από -50% έως +200%). Σε καθεμία από τις τέσσερεις βασικές λειτουργίες ενός 3PL παρατηρήθηκαν τα εξής:

  • Παραλαβή φορτίων: σε γενικές γραμμές οι 3PL providers ανταποκρίθηκαν. Εξαίρεση αποτελούν οι εταιρείες courier, οι οποίες αντιμετώπισαν εξαιρετικά μεγάλο όγκο παραλαβών λόγω αύξησης του e-commerce
  • Αποθήκευση: αντιμετώπισε και θα αντιμετωπίσει πιο έντονα την έλλειψη κατάλληλων χώρων
  • Συλλογή παραγγελιών: στον τομέα των μεγάλων λιανοπωλητών εξελίχθηκε χωρίς προβλήματα, αντίθετα τα e-shops και γενικότερα το e-commerce αντιμετώπισε προβλήματα λόγω της έλλειψης αποθηκευτικών χώρων και κατάλληλου εξοπλισμού (αυτοματισμών) για τεμαχιακό picking
  • Διανομή: για τους μεγάλους λιανοπωλητές και χονδρέμπορους δεν είχε σημαντικά προβλήματα (μεγάλοι όγκοι, διαθεσιμότητα οχημάτων, μηδενική κίνηση στο οδικό δίκτυο). Αντίθετα, οι εταιρείες courier δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τους μεγάλους όγκους που κλήθηκαν να εξυπηρετήσουν ξαφνικά.

Η επόμενη ημέρα και οι επιπτώσεις της δεν μπορούν ακόμα να προσδιοριστούν ποσοτικά. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να παραμείνει σταθερά η προσήλωσή μας στην υιοθέτηση τεχνολογιών και μεθόδων (Big Data Analytics, IoT, A.I., Αυτοματισμοί). Η Ελλάδα θα πρέπει να εξετάσει σοβαρότερα τους τομείς της κατασκευής αποθηκών για e-commerce, της συνέχειας των επενδύσεων σε AGV και τεχνολογίες handling, συνέργειες 3PL, Urban Consolidation Centers, Εκπαίδευση και Αειφορία.

Το πρώτο πάνελ συμπληρώθηκε με την ομιλία του κ. Νίκου Γκότζια, Business Unit Manager στην Planning Α.Ε., ο οποίος τόνισε ότι σταδιακά ο πληθυσμός περνάει στη δεύτερη φάση της μετά-κορωνοϊό εποχής, όπου οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμόσουν τα logistics μοντέλα τους για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που διαμορφώνει η νέα κανονικότητα στο Retail. Το πότε ακριβώς θα ξεκινήσει η ανάκαμψη δεν μπορεί να προβλεφθεί με ακρίβεια. Το σίγουρο όμως είναι ότι η νέα κανονικότητα δεν θα είναι η ίδια με την προηγούμενη. Ο ρόλος δε των logistics θα είναι ακόμα πιο κρίσιμος. Η ραγδαία ανάπτυξη στις online αγορές ήρθε για να μείνει, τουλάχιστον μέχρι τα καταστήματα λιανικής να είναι πλήρως λειτουργικά και μέχρι οι καταναλωτές να νιώθουν ασφάλεια σε μέρη με πολύ κόσμο. Όπως όμως ανέδειξε η κρίση, τα logistics στο e-commerce δεν ήταν έτοιμα να διαχειριστούν την αυξημένη ζήτηση.

Το διεθνές πάνελ με τίτλο ενότητας «Επανεξετάζοντας τα παγκόσμια μοντέλα εφοδιαστικής αλυσίδας» συντόνισε ο κ. Σπύρος Ολύμπιος, Managing Partner της Geolystics Business Integrators και Επίτιμος Πρόεδρος του ILME.

Πρώτος ομιλητής του πάνελ ήταν ο κ. Jos Marinus, Πρόεδρος της Βελγικής Ένωσης Προμηθειών & Εφοδιαστικής Αλυσίδας και πρώην Πρόεδρος του European Logistics Association, με θέμα «Πώς θα μοιάζει ο κόσμος της εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Covid-19;». Ο κ. Marinus έθεσε την άποψη ότι αυτό που μας έμαθε η πανδημία του κορωνοϊού είναι ότι μπορούμε να ζήσουμε με ένα διαφορετικό και πιο αποδοτικό τρόπο. Τώρα εργαζόμαστε περισσότερο από το σπίτι: λιγότερη κίνηση στους δρόμους – λιγότερες εκπομπές CO2 – περισσότερος ελεύθερος χρόνος. Μας έμαθε επίσης ότι η παγκοσμιοποίηση είχε και αρνητικές παρενέργειες (μεγάλες αποστάσεις – κίνδυνοι παραδόσεων – κίνδυνοι στην ποιότητα), κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε επιλογή διαδρομών πιο κοντά στο σπίτι. Αυτό είναι καλό για τις τοπικές επιχειρήσεις, ακριβότερο βραχυπρόθεσμα αλλά οικονομικότερο όσον αφορά τη μεταφορά και με καλύτερες και στενότερες σχέσεις με τους προμηθευτές.

Η επόμενη ομιλία είχε τίτλο «Τι γίνεται με τις αλυσίδες εφοδιασμού μετά την κρίση;». Ο κ. Laurent Simon, Principal Consultant της SimcoKrome Consulting, επισήμανε ότι όλες οι περίοδοι κρίσεων και φυσικών καταστροφών που αντιμετώπισε η ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια είχαν αντίκτυπο και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο αυτό που μάθαμε μετά από αυτές είναι ότι δεν μαθαίνουμε! Οι περισσότερες εταιρείες ακόμα αντιδρούν παρά προλαμβάνουν τις καταστάσεις. Η εφαρμογή των βασικών αρχών της Βιομηχανίας 4.0 και η λύση του Control Tower μπορούν να διασφαλίσουν τo agility, την αξιοπιστία και την ευρωστία, ώστε να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε την αβεβαιότητα και να αμβλύνουμε τους κινδύνους.

Επόμενος ομιλητής ήταν ο Prof. Dr.-Ing. Thomas Wimmer, Πρόεδρος του BVL Germany. Η ομιλία του είχε τίτλο «Επιπτώσεις, προκλήσεις και προοπτικές της κρίσης Covid-19 στην Γερμανία». Πώς η Γερμανία τα καταφέρνει με τον ιό; Ο μεγάλος βαθμός καταμερισμού εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο κάνει την κατασκευαστική βιομηχανία ευάλωτη στο σενάριο της πανδημίας, ειδικά στους τομείς των ηλεκτρονικών, της μηχανολογίας, της επιπλοποιίας και της χημικής βιομηχανίας. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου επίσης υποφέρει από τον κορωνοϊό, εξαιτίας της καθυστέρησης και της ακύρωσης των παραδόσεων, αλλά και της μείωσης της ζήτησης γενικότερα. Οι παγκόσμιοι πάροχοι υπηρεσιών logistics υποφέρουν από έλλειψη μεταφορικού έργου μέσω κοντέινερ δια θαλάσσης, που επηρεάζει και τα εγχώρια logistics. Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στο να αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα τον κορωνοϊό και να σωθούν όσο το δυνατό περισσότερες ζωές.

Επόμενος ομιλητής ήταν ο κ. Igor Zula, Πρόεδρος της Slovenian Logistics Association, και η ομιλία του βασίστηκε στο θέμα «Logistics στην Σλοβενία, η περίοδος του Covid-19 και μετά τι;». Ο κ. Zula εξέφρασε την άποψη ότι η πανδημία του Covid-19 είναι μία παγκόσμια, προσωπική, οικονομική και υγειονομική κρίση. Σημαντικές αλλαγές θα εμφανιστούν στον τομέα του  μετασχηματισμού των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων (δικτύων) σε τοπικές εφοδιαστικές αλυσίδες (δίκτυα). Θα υπάρξει επίσης διευρυμένη αποδοχή των πολιτών απέναντι στην υγεία και την τηλεργασία. Τέλος, θα επιταχυνθεί η μετάβαση στη Βιομηχανία 4.0 (ή 5.0, 6.0, 7.0, ?.0) και στο ηλεκτρονικό εμπόριο και θα γίνει πιο κατανοητή η αναγκαιότητα του Risk management.

Τελευταίος ομιλητής του διεθνούς πάνελ ήταν ο Prof. Alan McKinnon, καθηγητής Logistics στο Kϋhne Logistics University στο Αμβούργο, ο οποίος μίλησε για τις «Μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της κρίσης του κορωνοϊού στην εφοδιαστική αλυσίδα: ανθεκτικότητα, εκπομπές και απασχόληση». Η παρουσίασή του ξεκίνησε με το ερώτημα γιατί μετά από 20 χρόνια έρευνας γύρω από την ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο Covid-19 αποδείχθηκε τόσο καταστροφικός και ποια ήταν τα λάθη από τα οποία πρέπει να διδαχθούμε για να αντιμετωπίζουμε μελλοντικές κρίσεις.

Πηγή: Supply Chain and Logistics Magazine